Karayollarında Revizyon! Trafik Levhaları Yeniden Düzenleniyor!

Kara yollarındaki hız sınırları ve işaretlemeler, yeni bir düzenleme süreciyle yeniden değerlendirilecek. Hız sınırı tabelaları ve ilgili trafik işaretleri, güncel standartlarla uyumlu şekilde güncelleniyor.

Karayollarında Revizyon! Trafik Levhaları Yeniden Düzenleniyor!

Cumhurbaşkanlığı, Türkiye'deki kara yollarında hız sınırları ve trafik işaretlemeleri için standart uygulamaların sağlanması amacıyla yeni bir genelge yayımladı.

Resmî Gazete’de yer alan genelge kapsamında, kara yollarındaki hız sınırları, hız sonu levhaları ve diğer ilgili trafik işaretleri, günümüzdeki standartlara uygunluk açısından değerlendirilerek gözden geçirilecek. Bu süreçte, işaretlemelerin konumu, gereksinimleri, görünürlükleri ve sürücü davranışları üzerindeki etkileri de dikkate alınacak.

Özellikle yerleşim birimi dışındaki bölünmüş kara yolları için uygulanan işaretlemeler ve hız sınırları, belirlenen teknik kriterler doğrultusunda yeniden incelenecek. Meskûn mahalde yer alan hemzemin yaya geçitlerinin standartlara uygunluğu kontrol edilecek. Okul, hastane gibi belirli istisnalar hariç, bu tür yaya geçitleri kaldırılacak.

Trafik yoğunluğu, yolun yapısı ve yaya hareketliliği gibi unsurlar göz önünde bulundurularak, işaretlemelerle düşürülen hız limitlerinin yeniden düzenlenmesi sağlanacak.

Değerlendirme sonucu, hız sınırlamalarının kaldırıldığı bölümlerde, yolun yapımı ve bakımından sorumlu kurumlar tarafından gerekli önlemler alınacak. Bu önlemler arasında yaya geçidi ve durak uygulamalarının sona erdirilmesi, trafikte güvenliği tehlikeye atan orta refüj açıklıklarının kapatılması ve trafik işaretlerinin kaldırılması yer alacak. Ayrıca, şehirler arası yollardaki meskûn mahallerin tabelalarının gerekliliği ve yerleri de yeniden gözden geçirilecek.

İşaretleme karmaşasına son veriliyor

Belediyelerin sorumluluğunda olan ve yerleşim alanlarından geçen yüksek taşıma kapasitesine sahip yollarda, can ve mal güvenliği için hız limitleri yeniden değerlendirilecek.

Hız sınırı düzenlemeleri ve trafik levhalarına ilişkin uygulamalar, “Trafik işaret levhaları mümkün olduğunca az ama gerektiği kadar çok olmalıdır” anlayışıyla standardize edilecek ve yol kullanıcıları için daha anlaşılır hale getirilecek. İlgili çalışmalar, ilgili kurumlar tarafından yürütülerek öncelikli olarak belirlenen yollarda 1 Eylül’e, diğer yol güzergâhlarında ise 31 Aralık’a kadar tamamlanacak.

Sürücüler trafik levhalarını anlayamıyor

İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Yiğit Dedeoğlu, hız limitlerinin belirlenmesinde yalnızca kağıt üzerindeki standartların değil, yol yapısının, kaza istatistiklerinin, trafik yoğunluğunun ve sürücü profillerinin de dikkate alınması gerektiğini ifade etti.

Ayrıca, sürücü kurslarının eğitim kalitesinin bu süreçte kritik bir rol oynadığını vurgulayan Dedeoğlu, sürücülerin çoğunun trafik levhalarının önemini tam olarak anlamadığını ve bu işaretleri takip etmenin yanı sıra anlamlarını bilmelerinin de önemli olduğunu dile getirdi.

Bu durumun, trafik güvenliği ve düzeni açısından önemli bir sorun oluşturduğunu belirten Dedeoğlu, çözümün yalnızca trafik levhalarının doğru kullanılmasıyla sınırlı kalmaması gerektiğine dikkat çekti.

Hız limitleri yol kalitesine göre ayarlanmalı

Uluslararası Yol ve Sürüş Güvenliği Uzmanı Mert İntepe, hız limitlerini belirleyen trafik levhalarının yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini vurguladı. Mevcut sistemde hız sınırlarının başladığı yerler belirlenmiş olsa da bu sınırlamaların sona erdiği yerlerde yeterli işaretleme bulunmadığını belirtti. Ayrıca, şehir içi ve şehir dışındaki güzergâhlardaki hız limitlerinin standart değil, yolun fiziksel koşullarına ve çevresel faktörlere bağlı olarak belirlenmesi gerektiğinin altını çizdi.

Yalnızca levhaların yenilenmesinin yeterli olmayacağını ifade eden İntepe, sürücü davranışlarının bilimsel yöntemlerle incelenmesi gerektiğini de ekledi.

Türkiye Gazetesi’nde yer alan habere göre, tüm araçların trafik güvenliği içerisinde değerlendirilmesi gerektiğini ifade eden İntepe, “Kuralların dışına çıkan ticari araçlara ağır cezalar uygulamalı, ehliyet sistemi ve sürücü eğitiminde köklü değişiklikler yapılmalıdır.” dedi.